A biciklik közül több fajtát választhatunk. Van
az úgynevezett országúti (versenybicikli), a mountain Bike (MTB), léteznek a városi biciklik,
fekvőbicikli és ami még szóba jöhet, a
fixi.
Az országúti bicikli nagy előnye, hogy könnyű, és
gyors, de nem a legmasszívabb, és a túl mély
kormánya miatt, kényelmetlen is.
A mountain bike-ok elég strapabírók, kis
átalakítással talán még kényelmesek is. Súlyuk se
olyan nagy, és elég nagy sebességgel lehet velük
közlekedni.
A városi biciklik, nagyon kényelmesen, köszönhető a
magasra épített kormánynak. Ebből adódóan nagy
sebességnél a légellenállásunk eléggé megnő. Merevségük
nem kielégítő, és a tömegük is sok-sok kilóval
nehezebb, mint az eddig felsoroltaké. És általában
csak agyváltóval rendelkeznek, ami hegymenetben
hátrány.
A fekvőbicikli minden túrázó álma, mert kényelmüket
semmi nem múlja felül. Szilárdságát, és stabilitását
nem nevezném a legjobbnak. De a legnagyobb oka miért
nem ilyennel járom a világot, mert csak erre a célra
venni egy nem olcsó biciklit, szerintem luxus.
A fixit manapság egyre gyakrabban látni
városokban. Jellemzője, hogy rövid kormánya, van,
váltója többnyire nincs, és a fék mellett a lámpa,
csengő se divat, a hajtás fix, így hátrafelé is
tudunk tekerni, ez nagy előny egy piros lámpánál. Ez egy tökéletes városi bicikli, de
a KRESZ szabály szerint nem közlekedhetne az utcán.
A lámpa és a csengő hiánya még csak-csak elmenni, de
a kerékpár fékje annyiból áll, hogy a pedálra
ellenkező irányba rátapos az ember és a kerék
blokkol. A blokkoló kerék amúgy sem tökéletes, és az
első fék hiánya szerintem életveszélyes. Van sajnos
negatív élményem ezzel a biciklivel kapcsolatban.
Természetesen lehet rászerelni komoly féket, de ez
nem jellemző. A
lényeg, hogy túrázásra abszolút nem ajánlom.
Mindenkinek el kell döntenie mi a számára az 5
szempont közül legfontosabbat (Ár, kényelem,
biztonság, megbízhatóság, súly) és kiválasztani a
legmegfelelőbb biciklit.
Az fontos, hogy a kiválasztott biciklit a túra előtt
teszteljük legalább 2-3 hetet. Inkább itt jöjjenek
ki a problémák, mint a kirándulás alatt. Ha használt
biciklink van, azt készítsük fel a túrára, és
teszteljük. Ha új alkatrészt veszek, akkor azt
szintén 2-3 héttel a túra előtt szerelem be, így van
elég időm kipróbálni, de nem kopik annyit, hogy a
túra végén baj legyen vele.