A hajtómű két
hajtókarból, a lánckerékből és a
középcsapágy-egységből áll, de a hajtáslánchoz
tartozik még a pedál, a hátsó lánckerék, és a lánc
is.
A kerékpár egyik
leginkább igénybevett része a középcsapágy. Ezen ne
spóroljunk, mert nem csak az élettartama nő az
árral, hanem a hatásfokát is növelhetjük a
biciklinek. Ajánlom az ipari csapágyas úgynevezett monoblok
használatát. Én ezt mindig szervizben nézetem meg,
és ha nem kopott, akkor csak újra kenik.
A hajtókar, a pedált
és a középcsapágy részt köti össze. Nagy erőnek
kitett alkatrész. Manapság elég masszívak, eltörni
szinte lehetetlen.
Lánckerekek, vagy a
rosszul használt köznyelvben fogaskerék. Elől
általában 3, de hátul 7-10 tárcsából is állhat. Én
csak heteset használok, mivel a túl kicsi tárcsát
ritkán használnám, a túl nagynak meg nem látom
értelmét. Ha túl kicsi az áttétel, azaz hátul a
legnagyobbat, és elől a legkisebb lánckereket
használjuk, akkor már olyan lassan megyünk, hogy
szinte tolhatjuk is a biciklit. Ráadásul akkor más
izmokat használunk, és a térdünk se megy tönkre.
Érdemes két lánccsere után ezeket is lecserélni, a
kopások miatt.
Pedálokból két
fő típus van az egyik az úgynevezett klipszes vagy
patentes és a hagyományos. A klipszes nagy előnye,
hogy nem csúszik le a lábunk, illetve nem csak
taposni tudjuk a pedált, hanem húzni is. Én
egy hagyományosat használok, már idestova 4 éve és
kb. 13000 km-t tettem bele. Fontos, hogy fémházas
legyen, kellően masszív, és jó minőségű csapágyak.
Éves karbantartásuk fontos.
A láncból mindig a
legerősebbet veszem, és minden évben lecserélem.
Biztos bírna többet, de egy év alatt a kosz a homok,
és más szennyeződés erősen megkoptatja. Rendszeresen
tisztítom, és után kenem.