Nyereg: fontos a kényelmes nyereg.
De
országúti biciklire és mountain bike-ra kényelmes
ülés nem igazán létezik. Bár van olyan nyergek,
amelyek középen nyitottak, így legalább szellőzik,
és nem fülledünk be alul. Fontos a jó beállítás, és
hogy eddzük meg az ülőszervünket, és akkor nem lehet
gond.
Kilométer óra: A mai órák többfunkciósak.
Mérnek megtett utat, sebességet, időt. Tudhatjuk,
hogy aznap mennyit tettünk meg, és menetközben
tudhatjuk kb. hol vagyunk, és még mennyit kell
tekerni. Picit navigációs szerepe is van. Nem
javaslom a legdrágábbat, de 4000 Ft alá se adjuk.
Csengő: a magyar KRESZ szabályzata miatt
kötelező, de mivel nem árt néha jelezni hogy jövünk,
ezért hasznos is. Régebben egy erőteljes
fékcsikorgással jeleztem, ami sokkal hatékonyabb, de
3 hónap alatt hazavágtam a hátsó gumit. Ami tízszer
többe kerül mint egy jó csengő. Tapasztalatom, hogy
a hagyományos csengő hangra jobban odafigyelnek a
járókelők, ezért nem kell túlspirázni ezen eszköz
vásárlását is. Nem árt, ha hangos, és hogy úgy
szereljük fel, hogy kézre essen.
Sárvédő: egyből a közepébe vágnék. Nem
létezik előre jó első sárvédő. Ugyanis az első kerék
mindenfelé csapja a vizet. Csak akkor vagyunk teljes
biztonságban ha teljesen
beburkoljuk
a kereket
(én erre törekedtem). Az első csomagtartómra
felszereltem egy műanyag lapot, hátrafelé pedig egy
jó széles kukában talált sárvédő darabot.
A hátsó sárvédőkkel az a gond, hogy nem
elég hosszan nyúlnak ki hátra. A sárvédőnek legalább
a hátsó keréknél 2-3 cm-vel túl kell lógnia. Előre
meg legalább a váltóig. Én elöl is és hátul is egy
magam eszkábált sárvédőt használok, olcsóbb, és a
saját tapasztalataim alapján készítettem. A
hátsó csomagtartóra is felrögzítetem egy
műanyag
lapot
és ebből kihúzható egy 8-9 cm-es másik
műanyag lap. Ennél
egyszerűbb és olcsóbbal még nem találkoztam.
Lámpa: a lámpa nem egyenlő a villogóval. A
lámpa az utat világítsa meg, hogy lássunk. A villogó
pedig azért kell, hogy látszódjunk.
Ha nem kivilágított úton megyünk bizony elkel egy jó
lámpa. Fontos, hogy elég fényereje legyen, és kellő
szélességben világítsa meg az utat. Egy jobb lámpa
8000 Ft-nál kezdődik, az ennél olcsóbbak inkább csak
pislákolnak.
Villogó: mint már mondtam, a villogónak a szerepe, hogy
látszódjunk. A villogó fény sokkal feltűnőbb, és
energiatakarékosabb is. Létezik első és hátsó kivitelű.
Előre fehérfényű, hátra a vörösfényű a jobb (és az
engedélyezett). Ezek általában LED égőkkel vannak ellátva,
ami elég szúró fényt adnak, és még feltűnőbbek vagyunk. Áruk
nem olyan sok, mint egy lámpának. Én a váz hátsó-alsó
részére szereltem fel, a csomag alá. Itt nem takarja
el semmi, és a vizes útról jobban visszaverődik a
fénye.
Macskaszem: A macskaszem nem csak kötelező, de hasznos
is, mert a kocsi fénye visszaverődik autósnak. Másik nagy előnye, hogy nem elemmel
működik, így soha nem romlik el. A KRESZ szabályzata
előírja, hogy az első kerékre is kötelező tenni. Valóban
feltűnő, ahogy a macskaszem egy szép hipo-ciklois ívet
rajzol le:) Vegyünk minél nagyobban, hisz ez csak egyszeri
beruházás. Ha esetleg a túra közbe eltörik, mindig
lehet találni az út szélén kitört útjelző karót,
arról levehető a macskaszem. (csak a kitörtről)
Kormányszarv: ez a kiegészítőt a kormány
végére szerelhetjük fel. Több célja is van.
-ha hegyre tekerünk fel jobb ebbe kapaszkodni.
-egy esetleges ütközésnél megvédi a kezünket.
-ha elfárad a vállunk, egy 5-ös imbusszal más szögbe
állítjuk, így kapunk egy kormány toldatod, ezzel
csökkentve a vállunkra nehezedő erőt.
Váltóvédő: többször estem már meg (csak is
Magyarországon), hogy elém rohant egy kutya, vagy
ember, de előfordult már, hogy egy autós nem adta meg az
elsőbbséget és az intenzív fékezésnek köszönhetően
lerepültem előre. Én megtanultam idővel esni, de a bicikli
nem. Murphi törvényének köszönhetően a bicikli mindig a
váltóra esik, ami ezzel tönkre is megy. Egy jó válltó ára
többszöröse egy váltóvédőjének, és utóbbi nem igazán megy tönkre.
Sztender: ez az amit én nem használok, mert ha a
biciklin van plusz 50 kg, azt EGY sztender nem fogja meg. Én
inkább a pedállal támasztom ki a kerékpárt, vagy
nekitámasztom valaminek. 2012-ben láttam Németországban
először, hogy előre is létezik sztender, és így a kettő már
elég stabilan tartja a biciklit.