A váltók, csak úgy mint a kocsiban, nyomaték
fokozók. Segítségükkel tudunk 60km/h-val suhanni, és
10% hegyre is feltekerni, teljes
menetfelszereléssel.
Általában elől és hátul is van. Hátul általában
7-8-9 de akár 10 sebességi fokozat is lehet, még
elől a mountianbike-on 3 a mérvadó.
A 2014-es túrámon, amit többnyire az Alpokban
töltöttem a következő lánckerekeket használtam.
Elől: 42-22 fogszámút
Hátul: 12-32 fogszámút
Ezzel az áttétellel könnyedén másztam meg a
hegyeket, viszont 45 km/h-nál nagyobb sebességet
csak a leejtőn értem el, mert ekkor már túlpörögtek
a lábaim.
A fenti képen egy hátsó váltó látható. Ha elől 3
sebességi fokozatunk van, akkor hátul hosszú kanalút
kell használni. Mindkét váltónál a jobb minőségűt
válasszunk, de az biztos, hogy a hátsó élettartama
kb. negyede, mint elől, mert jóval többet
használjuk.
A váltókaroknál is több fajta van. Én jobb szeretem
a félautomata, kormányra szerelhető fék-váltókart,
mert kisebb helyen elfér, és egy gombnyomással
működésbe hozzuk a váltót. Aki használt
hagyományosat is, tudja mi a különbség.
Pár instrukció: ha emelkedőre biciklizünk fel, ne
várjuk meg, még a tekerés nehézkes lesz, mert a
láncerő növekedésével a váltás is megnehezül.
Soha ne váltsunk keresztbe, ami azt jelenti, hogy a
két lánckerék között ne álljon srégen a lánc.
Új váltóbowdennél előfordulhat, hogy idővel
megnyúlik, és a váltó rossz pozícióba kerül. Ekkor a
lánc csattogó, súrlódó hangot ad. Ezért feszítsünk a
bowdenen.