A bicikliváz lehet sokféle, anyag és kialakítás szempontból is.

A túrán én a leghagyományosabb nem teleszkópos acél vázat használom, abból is a bal oldali képen látható kialakításút. Hogy miért ilyet? Mert anno ezt vettem meg, és úgy a szívemhez nőt:) Persze ennél vannak nyomósabb érveim. A teleszkópos bicikli nagyon jó...terepen, de hosszútávon aszfalton, felesleges energiavesztés a rugózással járó mozgás. Persze ki lehet kapcsolni a teleszkópokat, de akkor meg minek? Eggyel több alkatrész ami elromolhat, és felesleges súly többlet. Ráadásul az első csomagomat hagyományos villán merevebben tudom rögzíteni.

Hogy miért acélváz? Mert az acél szakító szilárdsága kétszer akkora mint az alumíniumé, persze a gyártók nagyon jó megoldásokat találnak arra, hogy növeljék a szerkezet inercianyomatékát, szebb szóval merevebb lesz, de ettől a fal gyenge, és egy esetleges erős oldalerő behorpaszthatja a váz falát. Plusz könnyebb hegeszteni, ha alakítani akarunk rajta.

A kialakításnál sem értem, miért szeretik a jobb oldali képen láthatót, sokkal gyengébb, és csak egy előnyét látom, könnyebb felszállni a biciklire. Persze a down hill-eseket megértem, mert alacsonyabban van a nyereg, és ezzel csökkentik az intim részeik sérülését.

 

Az esetleges félreértések miatt elárulom, van aluvázas biciklim is, nagyon szeretem, mert kb. 3 kg-mal  könnyebb az acélvázasnál, de vágtam már haza ilyen alubiciklit, általában a hegesztés adja meg magát, és mint már írtam nem egyszerű a hegesztése (idegen országban főleg). Ráadásul, ha a gyárban egy robot hibázik, mit várjak a sarki Pistabától. Volt kollégám 300 ezer forintos aluváza repedt el hasonló módon, és hetekig keresett egy jó szakembert.