A bicikliváz lehet sokféle, anyag és kialakítás
szempontból is.
A túrán én a leghagyományosabb nem teleszkópos acél
vázat használom, abból is a bal oldali képen
látható kialakításút. Hogy miért ilyet? Mert anno
ezt vettem meg, és úgy a szívemhez nőt:) Persze
ennél vannak nyomósabb érveim. A teleszkópos bicikli
nagyon jó...terepen, de hosszútávon aszfalton,
felesleges energiavesztés a rugózással járó mozgás.
Persze ki lehet kapcsolni a teleszkópokat, de akkor
meg minek? Eggyel több alkatrész ami elromolhat, és
felesleges súly többlet. Ráadásul az első
csomagomat hagyományos villán merevebben tudom rögzíteni.
Hogy miért acélváz? Mert az acél szakító szilárdsága
kétszer akkora mint az alumíniumé, persze a gyártók
nagyon jó megoldásokat találnak arra, hogy növeljék
a szerkezet inercianyomatékát, szebb szóval merevebb
lesz, de ettől a fal gyenge, és egy esetleges erős
oldalerő behorpaszthatja a váz falát. Plusz könnyebb
hegeszteni, ha alakítani akarunk rajta.
A kialakításnál sem értem, miért szeretik a jobb
oldali képen láthatót, sokkal gyengébb, és csak egy
előnyét látom, könnyebb felszállni a biciklire.
Persze a down hill-eseket megértem, mert
alacsonyabban van a nyereg, és ezzel csökkentik az
intim részeik sérülését.
Az esetleges félreértések miatt elárulom, van
aluvázas biciklim is, nagyon szeretem, mert kb. 3
kg-mal könnyebb az acélvázasnál, de vágtam már
haza ilyen alubiciklit, általában a hegesztés adja
meg magát, és mint már írtam nem egyszerű a
hegesztése (idegen országban főleg). Ráadásul, ha a
gyárban egy robot hibázik, mit várjak a sarki
Pistabától. Volt kollégám 300 ezer forintos aluváza
repedt el hasonló módon, és hetekig keresett egy jó
szakembert.