Akinek már lopták el a biciklijét, az tudja milyen fontos egy jó lakat. Sok fajtájú lakatokat vehetünk. Ami olcsó az gyanús is! Ha nem elég masszív, akkor könnyedén átvághatják. Létezik olyan lakat is, amelynek kellően erős az anyaga, de a zárja könnyen kinyitható.

Ne gondoljuk azt, hogy a pár forintos bicikliket nem viszik el, aki erre vetemedik, az nem ért a biciklikhez. Az 500 Ft-os bicikli pont olyan veszélyben van, mint a több százezer Ft-os. És a durva hogy mindegyiken pár ezer forintért adnak túl.

A márkásabb lakatok kellően megbízhatóak, mert kellően vastag, erős anyagból készülnek és a zárjuk is bonyolultabb. A képen látható kisebb lakat, az úgynevezett patkólakat. Kézi vágóeszközzel szinte lehetetlen átvágni, de ha rosszul használjuk akkor bizony ez se ér semmit. Hogy mit értek ez alatt? Sokszor látom, hogy emberek az első kereket zárják le. Most nem adok tippet, hogy ezt a biciklit hogy lehet meglovasítani, maradjunk annyiban, hogy ez messze áll a tökéletes lezárástól.

Ha lezárjuk a biciklinket akkor csak is a hátsó kereket, és azt is a vázhoz. Ha elég hosszú a zár, akkor még hurkoljuk át egy fán, vagy olyan eszközön amiről nem lehet leemelni. Értem itt a Demszki karókat, mint helytelen megoldás.

A tolvajok kedvelt, és sajnos bevált módszere, hogy egy lezárt biciklit ők is lelakatolnak a saját lakatjukkal. Jön a szerencsétlen bicikli tulajdonos, és ijedtségében leveszi a saját lakatját, majd hazamegy, innentől fogva a tolvajnak nyert ügye van.

 

Most rátérnék a külföldön szerzett tapasztalataimra. Volt olyan hely, ahol én sem zártam le a biciklit, de csak azért mert körülöttem 20 sokkal jobb kerékpár állt lezáratlanul. Szokták mondani, hogy az ördög soha nem alszik, ezért alkalmazom rögtönzött lezárásként, hogy egy oldható kábelkötegelővel lerögzítem a féket. Ez két dologra jó. 1: nem gurul el a bicikli ha leejtős az út. 2: ha valaki csak gyors rápattan, és arrább akar gurulni akkor hirtelen megijed, de természetesen ez csak fél megoldás. Másik ilyen fél megoldás, ha a megállásunk előtt felváltunk a legnagyobb sebességbe, mert így a rápattanó delikvens nem tud azonnal felgyorsulni, és még elkaphatjuk a grabancát.

 

A gazdagabb európai országok közül megemlíteném Hollandiát, ahol a bicikli lopás néphagyomány. Ezt egy őslakos hollandnő szájából halottam: "nincs biciklid? Akkor lopj egyet!" De ha le is van zárva a kerékpár, attól még a nyereg veszélyben van. Ugyanis szeretik a jobb üléseket elvinni. Ha nem egy ütött-kopott nyergünk van, jobban tesszük, ha kiszereljük, és elvisszük magunkkal.