Akinek már lopták el a biciklijét, az tudja milyen
fontos egy jó lakat. Sok fajtájú lakatokat vehetünk.
Ami olcsó az gyanús is! Ha nem elég masszív, akkor
könnyedén átvághatják. Létezik olyan lakat is,
amelynek kellően erős az anyaga, de a zárja könnyen
kinyitható.
Ne gondoljuk azt, hogy a pár forintos bicikliket nem
viszik el, aki erre vetemedik, az nem ért a
biciklikhez. Az 500 Ft-os bicikli pont olyan
veszélyben van, mint a több százezer Ft-os. És a
durva hogy mindegyiken pár ezer forintért adnak túl.
A márkásabb lakatok kellően megbízhatóak, mert
kellően vastag, erős anyagból készülnek és a zárjuk
is bonyolultabb. A képen látható kisebb lakat, az
úgynevezett patkólakat. Kézi vágóeszközzel szinte
lehetetlen átvágni, de ha rosszul használjuk akkor
bizony ez se ér semmit. Hogy mit értek ez alatt?
Sokszor látom, hogy emberek az első kereket zárják
le. Most nem adok tippet, hogy ezt a biciklit hogy lehet
meglovasítani, maradjunk annyiban, hogy ez messze
áll a tökéletes lezárástól.
Ha lezárjuk a biciklinket akkor csak
is a hátsó kereket, és azt is a vázhoz. Ha elég
hosszú a zár, akkor még hurkoljuk át egy fán, vagy
olyan eszközön amiről nem lehet leemelni. Értem itt
a Demszki karókat, mint helytelen megoldás.
A tolvajok kedvelt, és sajnos bevált módszere, hogy
egy lezárt biciklit ők is lelakatolnak a saját
lakatjukkal. Jön a szerencsétlen bicikli tulajdonos,
és ijedtségében leveszi a saját lakatját, majd
hazamegy, innentől fogva a tolvajnak nyert ügye van.
Most rátérnék a külföldön szerzett tapasztalataimra.
Volt olyan hely, ahol én sem zártam le a biciklit,
de csak azért mert körülöttem 20 sokkal jobb
kerékpár állt lezáratlanul. Szokták mondani, hogy az
ördög soha nem alszik, ezért alkalmazom rögtönzött
lezárásként, hogy egy oldható kábelkötegelővel
lerögzítem a féket. Ez két dologra jó. 1: nem gurul
el a bicikli ha leejtős az út. 2: ha valaki csak
gyors rápattan, és arrább akar gurulni akkor
hirtelen megijed, de természetesen ez csak fél
megoldás. Másik ilyen fél megoldás, ha a megállásunk
előtt felváltunk a legnagyobb sebességbe, mert így a
rápattanó delikvens nem tud azonnal felgyorsulni, és
még elkaphatjuk a grabancát.
A gazdagabb európai országok közül megemlíteném
Hollandiát, ahol a bicikli lopás néphagyomány. Ezt
egy őslakos hollandnő szájából halottam: "nincs
biciklid? Akkor lopj egyet!" De ha le is van zárva a
kerékpár, attól még a nyereg veszélyben van. Ugyanis
szeretik a jobb üléseket elvinni. Ha nem egy
ütött-kopott nyergünk van, jobban tesszük, ha
kiszereljük, és elvisszük magunkkal.