5.nap:
Működött a "B" terv
2015.07.17. Péntek
Ma
is, mint mindig korán kelek, gyors pakolok, köszönhető a
tegnap esti pakolásnak, na meg a rutinnak. Köszönő levél
a családnak, aki tegnap befogadott estére, aztán irány a
tenger. Ez elég nagyképűnek hangzik, hisz a legrövidebb
úton is az még 150km. A pakolást csak az nehezítette,
hogy tegnap csepergett, és le kellett törölni a sátorról
a vízcseppeket.
A
felhőzet szép lassan oszladozik, annyira, hogy mire
elhagyom Kranj-t már egy felhő sincs az égen.
Kranj-ig meglehetősen jól haladok, viszont utána pár km
múlva biciklivel behajtani tilos tábla. Bosszankodok, de
a távolban látom, hogy egy másik biciklis kihajt
oldalra. „Biztos ott van a bicikliút.” A gondolat
bevált, mert ahogy követtem az úriembert megláttam a
bicikliutat. Nagy nehezen utolértem, és megkérdeztem
tőle, hogy „ez az út megyen Ljubljanába”. Ő mondja, hogy
igen, és hogy nyugodtan kövessem. Pár szár méter után az
út teljesen elfordul a főúttól, kb 170°-ban. Ez a tény
nem hagy nyugodni, és megkérdezem még egyszer, hogy
biztos erre kell menni. Emberünk nyugtatgat, és mondja,
hogy csak kövessem. Aztán végig fut a fejemen, hogy a
Dunakanyarban is pont ennyire esze ment a bicikliút,
biztos itt is hasonló értelmi képességű ember tervezte.
A 30km-en kb 5-tel többet kell tekerni, de a
legrosszabb, hogy nem a sík terepen megy a bicikliút,
hanem minden dombra fel és le. A félutat elhagyva jött
egy komolyabb kaptató, ahol bár nem szálltam le, de mire
felértem jócskán elfáradtam. Emberünk látta rajtam, hogy
nagyon kikészültem, és megállt bevárni. Kivesz a kis
csomagjából egy banánt és a kezembe nyomja.
Meglepődésemet, csak a boldogságom múlja felül. Mondja,
hogy egyem meg nyugodta, megvár. Még kapok három csokit,
azt mondja, rakjam el későbbre. Majd ad magnézium
pezsgőtablettát, amit azonnal feloldok a kulacsomba, és
ad még magnézium port, amit magában kell lenyelni.
Emberünk szinte mindenét ideadta. Ez a vendégszeretet
igaz volt az egész túrám szlovéniai szakaszára. A dombos
kerülőút ellenére, hamar beértünk a fővárosba,
köszönhető a szélárnyékot biztosító úrnak.
10
magasságában a városhatárnál elbúcsúzunk, és bevetem
magam Ljubljana látnivalói közé. A mai nap még nagyon
hosszú, épp ezért alig pár dolgot nézek meg a városból.
A
várost szinte csak érintem, hisz túl sok érdekessége
nincsen, persze több, mint amit itt fel fogok sorolni.
Elsőnek a Preszernov-téret szeretném megnézni, amibe
véletlenül bele is botlok. Itt található a
Szent Miklós-katedrális, és a
Tromostovje, magyarán a
három híd.
Utóbbi a Ljubljanica folyó egy kisebb híd komplexuma.
Nem nagy, nem szép, semmi extra, csak annyi, hogy három
különböző hídból áll, amit a neve is tükröz. Pár fénykép
erejéig érdemes betérni a Szent Miklós-katedrális-ba,
mely más gyönyörű európai barokk templomaival is
felveszi a versenyt.
A Fő
utcán tekertem egy kisebb kört. Bár a város nem túl
nagy, így sok látnivalója sincs. De természetesen a
belváros hangulatát szerettem volna magamba szívni. A
Budapesthez képest kb harmad akkora városban.
Aztán meglátogattam a piacteret, ahol, amikor legutóbb
itt jártam, sokkal nagyobb volt a forgatag, persze akkor
szombat volt. Viszont találtam egy finom vizű kutat,
ahol könnyedén megtölthettem a kulacsaim, mert pont oda
tudtam tenni a biciklit kulacsostul.
Még
eltekertem a Mesarski hídhoz. Ez egy gyalogos híd,
aminek a legnagyobb különlegessége, hogy a járdafelület
két széle üvegből készült, és kicsit átérezhetem, milyen
lehet a levegőben biciklizni.
Az
idő szűke miatt sokkal többet nem tölthetek a
fővárosban, ezért dél-nyugatnak a Zvezda park felé
veszem az irányt, ahol az impozáns épületű egyetem áll.
A
rekord rövidségű városnézésbe még belefért a pont útba
eső, Augustus császár által építtetett római városfal
maradványa.
A
városból kitalálni horror, mivel a kivezető utat
felbontották, és még a két kerékűeket sem engedték el.
Mivel elmagyarázni nem tudták merre tudok kerülni, ezért
kb 30 percig kerestem a megfelelő utat. Már majdnem
feladom, ami azt jelenti, hogy arra gondoltam, ha nem
sikerül a küldetés, akkor felszállok egy vonatra, és
elhagyom a várost vonattal.
Végül sikerül, és Logatec előtt 10km-ig jól haladok,
odáig lapos a táj, ezen a 40km csak annyi érdemleges
történt, hogy megettem mindent, amit a szlovén úr adott,
még Ljubljana előtt. A csokik jól estek, és a
magnéziumban gazdag víz is. Utóbbit felturbóztam pár
deka fehérjével, meg cukorral. Szerencsére még volt az
extra flakonjaimban víz, így ezzel a megállással a
kulcsomat is után tudtam tölteni. A melegedő idő miatt a
bakancsot is leváltottam szandálra. Természetesen a
zoknit fent hagytam. A kedvesem szerint ez az igazi
fogamzásgátló. Biztos igaza van, és tudom azért mondja,
mert e két ruhadarab nem illik össze, de a túráim nem a
divatról szólnak. Sokkal inkább a túlélésről, és ebbe az
is beletartozik, hogy a kényes bőrfelületeket védem nem
csak a kosztól, de az erős napsugárzástól.
Logatec-től az út elkezdett egyre inkább meredeken
emelkedni, ami egyre inkább kezdett lefárasztani. A nagy
kifáradás közepén találtam egy pihenőt. Nem álltam volna
meg, de volt árnyék, és nagyon jól esett egy kis
hűsölés. A „nagy” pihenés közben elment mellettem 2
hasonlóan felpakolt biciklis. Köszöntem nekik, aztán
relaxáltam még pár percet.
A
hosszú egyenes, és az emelkedő miatt akkor is láttam
őket, amikor elindultam. Ahogy telt az idő, úgy loptam
egyre jobban a távolságot. Ez a közeledés kezdett
doppingolni, és rákapcsoltam. Kis idő után utolértem
őket. Elől egy lány taposta a pedált, hátul meg egy fiú.
Mallorca-ról érkeztek, és Törökországból mennek haza. Ők
napi 80 km-et nyomnak, ami nem kevés. Én nem is merek
belegondolni, hol lesz még a mai nap vége. A szokásos
kérdések után még szórakoztattam őket a pár mondatos
spanyol szókincsemmel, majd elbúcsúztam tőlük, és
élveztem tovább az elviselhetetlen meleget, na meg az
emelkedőt.
Szerencsére lassal elértem a hegytetőt, és elindultam
lefelé. A leejtőn növelhettem a sebességem, ami nagyobb
légmozgással jár, és nagyobb léghűtéssel. Utóbbinak
köszönhetően javult a közérzetem, és még nagyobb
sebességre kapcsoltam, amitől még inkább nőtt a hűtés,
de ne aggódjanak, nem fagytam meg, mint a teve a
viccben.
A
következő hatalmas élmény, egy újabb árnyékos pihenő
volt, ami már-már luxus élményeket biztosított. Itt is
megálltam, ettem pár falatot, annak ellenére, hogy pár
sz*ros, szebben fogalmazva pár használt pelenka volt
szétdobálva. A kellemetlen körülményeket félretéve, na
meg a már lassan értelmét vesztett térképemet is.
elővettem a lassan aktuálisat, ami örömteli pillanatok
közt tudatosult bennem, hogy ezen már rajta van a
tenger. Igaz az még 80 km. DE már „látom”. Pár perc
pihenő után vissza a biciklire, hogy élvezzem tovább a
„kifogástalan” minőségű szlovén utat.
A
kifogastalan nem véletlenül van idézőjelben. Sokszor
olyan rossz minőségű volt, hogy 10-12km/h-val tudtam
csak haladni. Sőt, sokszor csak úgy, hogy kiálltam a
nyeregből. Ezt ezért tettem, hogy ezzel is növeljem a
rugózott tömeget, mivel ilyenkor a lábam a rugó, a
testem meg a tömeg, a nehéz felfogásommal együtt. Most
nem vezetem le fizikailag, nem írok fel egy Lagrange
egyenletet se, hisz minden tapasztalt kerékpáros érzi,
hogy jobb sz*r úton kiállni a nyeregből. A rossz mellett
legalább a táj szép, hisz tőlem balra egy hatalmas völgy
terül el. Ha nem jön autó, szinte mindig behúzódok
középre, hogy minél többet lássak belőle. Sajnos a
negatív hatások nem merültek ki abban, hogy rossz az út
minősége. Ezt tetőzte, hogy a hőmérséklet egyre
magasabb.
A
fent felsoroltak miatt egyre többet ittam, és emiatt
egyre égetőbb probléma a vízhiány. Szerencsére egy
építkezésen találkoztam élő emberrel, akitől kérhettem
vizet. Bár emberünk nem beszélt angolul, de szerencsére
a víz szót szinte minden európai nyelven ismerem. Ez nem
az én érdemem, hanem a sorosomé, ami miatt meg kellett
tanulnom. Megköszöntem a segítséget, majd gyerünk
tovább. Alig hagytam el a kis falut, amikor a
legutálatosabb kresztábla közeledett, ami a túrákon csak
előfordulhat. Egy veszélyes útkanyarulatok tábla volt,
alatta pedig, hogy 3km. Ez többnyire azt jelenti, hogy
emelkedni fog az út, és meglehetősen meredeken, a 3 km-t
aszem nem kell magyarázni.
A
következő 3km-en taposhattam erősen a pedált, mindezt
lehajtott fejjel, hogy ne is lássam hova megyek.
Menetközben nézem az útszéli fehér csíkot, ez tart
irányban. Néha nem folyamatos vonal volt, hanem
szaggatott, akkor szoktam is számolni őket. A monoton
számolás eltereli a figyelmem, arról hogy alig élek, és
hogy legszívesebben beborulnék az árokba. Ha nincs nagy
forgalom az úton, mindig a nagyobb íven fordulok, mert
az lankásabb, még akkor is, ha az a baloldalon van.
Igaz, hosszabb a megtett út, de könnyebb. Ha hallom,
hogy jön autó, akkor természetesen lehúzódok, aztán a
kanyar után vissza a saját oldalamra.
Mikor felértem a tetőre megnézem, hogy honnan jöttem, és
ezzel azt hiszem, vége a mai nap szenvedéseinek,… de
tévedek. Hamar egy katlanban találom magam, ahol megállt
a levegő, és még melegebb van, mint eddig. Alig vártam,
hogy kiérjek belőle. Szerencsére egyenes, és látom a
végét. Mindig mondom magamnak, hogy „kitartás, már nincs
sok hátra”.
A
következő szakaszon leejt az út, élvezem is, de nem
sokáig, mert átérek a hegy másik oldalára, ahol 3 fokot
emelkedik a levegő hőmérséklete. Szó szerint arcon csap
a forróság. A hirtelen hőmérsékletnövekedéssel a
növényzet is azonnal átalakul. Szó szerint egy éles
határ volt. Egyik helyen még lombhullató nővények nőnek,
a melegebb oldalon, meg már mediterrán örökzöldek.
Lehet, hogy csak véletlen volt ez a váltás, és a
hőmérsékletnövekedés.
Viszont a hirtelen jött melegtől a maradék energiámra is
szükség van. Annyira lefáradok, hogy már azon
gondolkozok, feladom a „B” tervet, és ma nem megyek el a
tengerig, és inkább itt alszok az erdőben. De a
kínkeserves haladás mellett kellett döntenem, mivel
időközben jobbról csúnya felhők úsztak be mellém.
Szerencsére egy csepp sem esett, de ezt akkor nem
sejthettem.
A
tengertől 20 km-re a fáradtságtól meggyötörten el
kellett döntsem, merre menjek. Hisz ha a jobbre
fordulok, hamarabb átérek Olaszországba, viszont akkor
kerülnöm kell, mert kemping csak Szlovéniában van. Ha
egyenesen megyek tovább, akkor igaz kevesebbet kell
tekerni, de azt még egy darabik a hegyekben. Az a
tapasztalatom, hogy egy hegyet könnyebb megkerülni, mint
megmászni, még akkor is, ha kétszer olyan hosszú a táv.
Most is ezen elevet követtem, és szerintem bejött. Bár
egy darabik még emelkedett az út, de nem sokáig, és
hamar üdvözölhettem a határt. Áttekertem Italija-ba. Ezt
a csak azért írtam, így mert a szlovén részen is így
volt kiírva. Örömöm tengernyi, nem úgy mint a vizem. Egy
gyűszűt se tudnék megtölteni, de szerencsére elindul az
út lefelé, és tudom, innentől már nem kell sokat
tekerni, hisz kb 200 méteren lehetek, a tenger meg már
itt van pár km-re. Arra viszont nem számítottam, hogy a
kitáblázottság alul múlja elvárásaimat, és több
elágazásnál is elő kell venni a modern navigációs
rendszert. Az oké, hogy látom melyik út a nekem
megfelelő, de azt nem melyik milyen minőségű.
Elindul az út meredeken lefelé. Élvezem a száguldást, de
lelkem mélyén érzem, valami nem stimmel. Beérek egy
faluba, és egyben egy zsákutcába. Hamar tudatosul
bennem, hogy ezt besz*ptam, mert most tolhatom vissza!
De mielőtt elbőgném magam az idegességtől, előtte
káromkodok egy sort. Hogy miért? Mert 2-3km-re vagyok a
tengertől, és én kiválasztottam ez egyetlen utat, ami
zsákutca, és hullafáradtan feltolni egy 55kg-os biciklit
egy 1,5 km-es úton nem épp lélekmelengető. Alig mondtam
ki ez első feszültség levezető szavakat, amikor a tőlem
50 méterre lévő épületbél kijött egy pincér. Kiderült
megtaláltam a helyi kocsmát. Odatoltam a biciklit, és
gondoltam veszek egy kólát, hisz kis mértékben oldja a
szomjat, és tele van cukorral, amire most nagy szükségem
van. Ha már a pincér jól beszél angolul, akkor már
megkérdezem, hogy létezik-e egy menekülő út. Szerencsém
van, mert létezik. Sőt kapok egy helyi térképet is, csak
mert elég kacifántos kis útról van szó. A segítséget
megköszönve, elfogyasztom a 2€-s kólám, majd boldogan
vissza a biciklire.
Hangulatommal ismét semmi gond, de nem sokáig, mert bár
tényleg ez egy menekülő út, de olyan is. Tiszta por,
homok, és néhol egy-egy öklömnyi kő. Igaz leejt az út,
de nem mehetek gyorsan, mert a kerék felveri a port és a
láncomnak ez nem használ. A legrosszabb, hogy lassan
haladok. Lassabban, mint felfelé jövet. A felszerelésem
minden egyes kőnél, vagy nagyobb döccenőnél, majd szét
akar esni. A táj amúgy vadregényes lenne, sok helyen a
tenger is látszana, csak szinte mindenhol eltakarja a
növényzet, ahol meg nem ott meg pont a szemembe süt a
nap. A hátul felkötött
bakancsomon
is jól látható volt a por, ami szép lassan
ellepett mindenemet, pedig a bakancsom van a
legmagasabban a talajtól. Ilyen fantasztikus hangulatba értem le a hegyről,
ahol picit érintem Triesztet, amit csak holnap délután
kellett volna elérni. Szóval elmondhatom, hogy működött
a „B” terv.
A
kemping a tenger mellett van szlovén területen, ami még
kb 10 km. Ezt szerencsére már végig a part mentén fogom
megtenni. Nincs más teendőm csak követni a tengert, és
gyönyörködni benne.
Érintem Muggia-t, ez egy kis olasz városka. Nagyon
hangulatos, bár nekem nincs sok kedvem nézelődni, hisz
már túl vagyok a 160. km-en és még van hátra kb 8.
Viszont találok egy kutat, és tudom az olasz vizek
nagyon finomak. Olyan szomjas vagyok, hogy húzóra
megiszok 1 liter vizet. Volt még pár deci a flakonomban,
de az olyan forró volt, hogy csirkét lehetett volna vele
forrázni.
Ahogy közeledem a határhoz, sorra döntöm az eddig
rekordjaimat. 162 km-rel megdöntöm az eddig legtöbbet
tekertet, amit túrán értem el. 3km múlva látom a határt,
de szerencsére egy kempinget is találok. Ezt nem jelezte
a modern navigációs rendszerem, de kit érdekel, hisz az
a lényeg, hogy van.
Miközben bejelentkezek, és kifizetem a 14€-t, kishíján
összeesek. 165,5 km, a hegyek, és a hőség kimerített.
Kicsit émelyeg a gyomrom. Kishíján lehányom az utánam
érkező magyar családot. 19:30-kor érkeztem és még 20
perc múlva is ömlik rólam a víz.
Sátorállítás közben csak azért nem esek össze, mert
koszos a föld. Azért pár perc alatt felállítom a sátrat,
kiveszem a táskából a tengerben való fürdés kellékeit,
és irány a MARE.
A
part pár méterre van. Fel a búvárszemüveg és vessük bele
magunkat a TENGERBE!!! Hihetetlen, hogy 5 nap alatt
ideértem. És ha nem mentem volna el a Triglav Nemzeti
Parkba, akkor egy nappal hamarabb. Az érzékeny
pillanatokat félretéve, bemásztam a vízbe, és szép
lassan elkezdtem befelé sétálni. Szép lassan kezdett
felfelé kúszni a vízszint a legérzékenyebb testrészem
felé, de nem kellett aggódni, hisz a hőmérséklete
meglehetősen kellemes volt. Nem úgy, mint a tisztasága.
Belehelyeztem a fejem, és azt láttam, hogy nem láttam
semmit, hiába volt rajtam a búvárszemüveg. Ha már a
halakat nem tudom üldözni, kicsit úszkáltam. A kicsit
nálam maximum 15 percet jelent, hisz nem vagyok egy
tenger imádó ember. Kicsit vicc, hogy letekertem
többszáz km-t, és nem is használom ki a tenger örömeit.
Úszkálás után visszamásztam a kempingbe, elmentem
lezuhanyozni, majd felvettem az ünneplő ruhám, ami semmi
extra, csak ezt tiszta volt.
Elmentem a kemping éttermében, és miután az étlapon csak
olaszul voltak az ételek, megkértem a pincér hölgyet,
hogy hozzon olyan ételt, amiben sok hús van. Szegénykém
vakarta a fejét, mert az olaszok nyim-nyam kajákat
esznek, amiben semmi energia, a turisták meg csak
pizzát, jobb esetben meg spagettit esznek. Kis
gondolkodás után csettintett, és elrohant. Természetesen
kértem még egy sört, hogy még mire elkészül a kajám, ne
unatkozzak. Persze addig még írtam a naplóm, és
átgondoltam milyen szerencsés vagyok. Na, nem csak
azért, mert eljuthattam ide, hanem mert volt elég ma
elég energiám a 165 km letekeréséhez.
Kis
várakozás után jön a pincér a vacsorámmal, izgatottan
várom mi lesz a tányéromon... Egy nagy adag
rántotta. Én
nagy mestere vagyok ennek az étel elkészítésének, de az
olaszok messze rám vertek. Az íze valami mennyei volt.
Nem vagyok az a típus, aki mindennek örül, ha külföldön
van. Én mindig megmondom a frankót, de ez a rántotta
tényleg isteni volt. A tojás mellett, amit felismertem,
az a sonka, a sajt, a só, a rozmaring, a foghagyma, és
talán egy csipetnyi bazsalikom lehetett. Pillanatok
alatt
megettem, és mint egy jól lakott óvódás hátra
dőltem a székemben. Miután megittam a söröm, gyors
kértem még egyet. Alig kezdtem bele a másodikba, amikor
az egyik pincér elköszönt mindenkitől és távozott. Majd
pár perc múlva a másik is ezt tette. Kicsit fura volt.
Most akkor kinek kell fizetni? Nem jöttem zavarba, szép
lassan megittam a maradék söröm, majd kiraktam egy
10€-t, és némi aprót. Biztos többe került, de egy
rántottáért és két sörért 10€-val nem okoztam anyagi
csődöt a cégnek.
Vacsora után elmentem pihenni, ma volt mire, hisz a 165
km hegyi szakaszon kivette minden erőm.
A
nap végén megemlítenék pár gondolatot a szlovénokról, ha
már áttekertem rajtuk. Először is nagyon vendégszeretőek.
Gondoljuk csak a legelső éjszakára, ahol meghívtak az
épp esedékes kerti partira, de a tegnap estét is kedves
család kertjében töltöttem, ami nem csak, hogy
megkímélte a pénztárcámat, de segített abban, hogy
összejöjjön a mai cél. A szolvén vendégszereteten csak a
bled-i kemping recepciója hagyott csorbát. A Magic
Card-ra nem is volt szükségem, hisz mindenki beszélt
angolul, még az idősebbek is. Itt még az UV sugárzás sem
volt olyan erős, hisz itt már nem égtem hólyagosra, mint
Magyarországon. Az egyetlen negatív tapasztalatom az
utakkal kapcsolatosan volt, mert szegények eléggé
megviseltek.
165,58km