14.nap:
Athén
2016.09.01. csütörtök
Este
a macskák zaklatnak, és az autók is hangosak, de ezek
ellenére jól aludtam. Ma is korán kelek, pedig ma nem
biciklizni fogok, hanem megnézem a görög fővárost
7
órakor már úton vagyok. Először átsétálok az út másik
oldalára, mivel pont szemközt indul a busz a belvárosba.
A jegy 1,6€. Ebből kettőt veszek, de nem azért mert a
metróba is kell, hanem mert délután visszafele már nem
akarok bajlódni a jegyvásárlással. A jegy átszállásra is
feljogosít. Szükségem is van rá, mert az Akropoliszhoz
metróval juthatok el. A földalatti igényes, és gyors.
Ki a
metróból, majd pár lépés után elém tárul az ókori görög
építészet pompás alkotása. Ahová a belépő már kevésbé
pompás, hisz 30€-t kérnek el. Ez természetesen több
jegyet foglal magába, ilyen például az Agora-é is. Ha
csak az Akropolis-t szeretnénk megnézni az csupán 10 €-nkba
fáj.
Mielőtt felrohannék a tengerhez képest 150 méterre
kiemelkedő lapos sziklára, megnézem a romos Dionüszosz
színházat a déli leejtőn. Az első előadást i.e. 534-ben
tartották, amikor Theszpisz drámáját adták elő. A művelt
világ ezt a dátumot tekinti a színjátszás kezdetének. Az
egykor a Dionüszosz szentélyhez tartozó színház a
klasszikus korban a görög drámaművészet központja volt,
ahol a kor legnagyobb darabjait adták elő. Fénykorában a
Dionüszosz színházban mintegy 15-16 000 néző láthatta az
előadást. Érdekes adat, hogy abban az időben a néző
pénzt kapott azért, hogy a színházát látogassa.
A
dráma egyre növekvő népszerűsége szükségessé tette az
egyre modernebb színházak megépítését. Az Akropolisz
délnyugati lejtőjénél egy igen szép állapotban
fennmaradt, egykor fedett színház romjait csodálhatjuk
meg, a Kr. u. 161-ben épült
Herodes Atticus odeont, melyet egy gazdag athéni
arisztokrata, emeltetett felesége, tiszteletére. A
meredek lejtős színházat egy három szintes, kőből épült
szkéné (hátsó fal) zárta le, tetejét pedig drága
libanoni cédrus gerendákkal borították. Az ötezer fős
épület zenei előadásoknak adott otthont, s egészen
267-ig használatban is maradt. Ekkor azonban
lerombolták, s az 1950-es évekig romos állapotában
létezett csak. Ekkor a nézőteret és az orkesztrát
hófehér márványból felújították, azóta a minden évben
május és október között itt rendezik meg Athéni
Fesztivált.
Tovább sétálva, kicsit erősebb léptekbe felérünk az
Akropolisz tetejére. A bejárat déli szárnya előtt,
jobboldalt, egy 8,5 m magas mellvéden áll
Athéné Niké temploma
. A győzelem istennőjének szentelt építmény
kicsit csalódás volt számomra, a méretei miatt, mivel a
fényképeken sokkal nagyobbnak tűnt.
A
szomszédságában áll a központi Propülaia, mely i. e. 437
és 32 között épült, mint egy reprezentatív kapucsarnok.
Fontos szerepét bizonyítja, hogy értékes fehér
pentelikoni és kékesfekete eleusziszi márványból
építették. A 18 méter széles, 24 méter hosszú,
kétoldalt fallal határolt középső kapucsarnok háromhajós
volt, a középsőn haladt át az Akropoliszra vezető szent
út. Az öt különböző nagyságú kijárat mindegyikét a falba
illesztett nehéz faajtóval lehetett lezárni. A középső
kapu a legmagasabb, amely alatt a szent út haladt; ezt
valószínűleg csak ünnepi alkalmakkor nyitották ki. Az
építmény közepén található a bejárócsarnok. Oszlopai
erőteljesek 1,60m szélesek és 8,8 m magasak. A berlini
Brandenburgi kapu-t is erről mintázták.
Amint elhagyom a Propülaiát, páratlan látvány tárul
elém, mely feledteti velem a tömeggel járó
kellemetlenséget, és az idáig tartó két hét küzdelmeit
is. Kissé jobbra, a kopár sziklatetőn ott áll fenségesen
és napfényben ragyogón a Parthenon. De mielőtt körbe
járnám, egy rövid kitekintést teszek a Philopappos
emlékműre. A majdnem 150 m magas Múzsák-dombja tetején
emelkedik az emlékmű maradványa. Mely a római származású
helytartó síremléke. Napjainkra már csak a homlokzata
látható, az is romos állapotban. A domborművekkel
díszített emlékműtől elbúcsúzom, és átadom magam az
Akropolisz legfontosabb épületének a
Parthenon-nak.
Az
ókor talán legnagyobb építészeti remekét nem lehet
egyszerű szavakkal leírni. Hisz egy komoly társadalmi
forma jelképe. Szemtől szembe látva átsugárzott belém
több ezer év történelme. Életembe csak eddig a
Colosseum-nál éreztem ezt, mely építészetileg sokkal
fejlettebb, de az Akropolis történelmi jelentősége talán
kiemelkedőbb.
Úgy
vélem, hogy a történelem órán sok mindent rosszul vagy
hiányosan tanítanak, ilyen az athéni demokrácia is. Épp
ezért miközben elmesélem az
Parthenon történetét,
megemlítem a hozzá fűződő demokrácia mögöttes
történetét.
Röviden: a Partenon a szűz Pallasz Athéné temploma, és a
demokrácia jelképe. De ássunk mélyebre. A történet két
szálon indult. Az egyik, hogy k.e. az 5.században egy
hatalmas ezüstbányára bukkantak Athén közelében,
LAURIUM-ban. És ezzel majdnem egy időben Kleisztenész
hogy legyőzze politikai riválisát, a néphez fordult.
Mely megdöntötte az addigi elnyomó uralmat, így
Kleisztenész tulajdonképpen feltalálta a demokráciát.
Mely a démosz és a kratosz szóból származik, mely szavak
jelentése, nép és hatalom. Az új rendszer gyorsan
terjedt. A népgyűléseket egyszerű polgárok vezették,
akiket havonta váltottak, véletlenszerűen, hogy a
korrupciót kiszűrjék. Ez olyan mintha ma havonta
cserélnénk a miniszterelnököt, és minden választójoggal
rendelkező egyén részt venne a parlamenti vitákon. És
itt jön a híres athéni demokrácia első fricskája.
Ugyanis a lakosság mindössze 10% szavazhatott. Hisz a
nők, a gyerekek és a rabszolgák nem vehettek részt ebben
az új politikai irányzatban. Valamint nem ártott, ha
valaki tősgyökeres athéni.
A
rabszolgák száma 30%-a volt a teljes lakosságnak, akik a
piszkos munkát végezték, és akiket sterilizálták, hogy
ne szaporodjanak. De pörgessük fel az eseményeket. I.e
490-ben Maratonnál a görögök legyőzik a perzsákat.
483-ban feltárják a már említett ezüstbányát. Ezért
ebben az évben Temisztoklész meggyőzi a népet, hogy a
temérdek kincset fordítsák hadihajó építésre. A 3 évvel
később támadó Perzsa sereg bevonult Athénba, az
akropoliszt kirabolta, és az ott álló épületeket porig
rombolta. Majd a szalamiszi szorosban az új görög
hajóhad megsemmisítette a perzsa flottát. Ez a győzelem
kellett a demokrácia totális stabilizáláshoz. Mivel a
nyugati demokrácia győzött a keleti zsarnokság felett.
A
NÉP döntött a hajóhad megépítésén, csak az elfelejtik,
hogy egy ember ötlete volt, nem a népé. És ha
Temisztiklész nem győzi meg a népet, akkor a demokrácia
alig 40 évet élt volna.
Athén ezek után birodalmat akart építeni. Létrehozta a
déloszi szövetséget, mely a többi görög városállamot
egyesítette. Athén megvédte őket cserébe adót
fizettetett velük. Ezt hívja ma a maffia védelmi
pénznek. És a demokrácia itt kezdett igazán csorbulni.
A déloszi szövetség központja 20 évvel később átkerült a
semleges déloszról…nem nehéz kitalálni, hogy hová.
Természetesen ATHÉNBA. Aki ki akart lépni a
szövetségből azt erővel meggyőzték a maradásról.
A
felhalmozott vagyon végül elhozta a napját, annak, hogy
az akropoliszt újjáépítsék, de ekkor már a Periklészi
álmok beteljesülésének fényében, mely a demokrácia
nagyságát vetíti minden ember szem elé. K.e.447-ben az
építkezések elkezdődtek, hogy elkészüljön a
Parthenon,
Pallasz Athéné temploma, de eleinte itt tárolták az
adókból befolyt vagyont, magyarán bankként működött, nem
templomként. Ekkor athénban, ugyan demokratikus rendszer
volt, de Periklész szava szinte uralkodott a népen. Így
a Parthenon tulajdonképpen a zsarnokság, a katonai
elnyomás, és a parasztvakítás jelképe.
A
rendszer működését maga szokrátész, az egyik legnagyobb
filozófus is kérdőre vonta, ezért őt a szólásszabadság
hazájában bíróság elé állították és koncepciós perben
méreg általi halálra ítélték. Ekkor a demokráciának már
leáldozott, hisz i.e.432 Spárta legyőzte Athént: A
történelem fanyar humora, hogy a totális katonai
diktatúra szabadította fel Hellászt az athéni demokrácia
zsarnoksága alól.
A
parthenon-tól érzékeny búcsút nem veszek, hisz
tekintetemet csak pár fokkal fordítom el, hogy
megnézhessem a Erekhtheion-t. A rendkívül kecses,
attikai jón stílusú épület i.e. 421 és i.e. 406 között
épült, befejezésére azonban a Spártától elszenvedett
vereség miatt soha nem került sor. Tervezője nem ismert.
A hagyományok szerint azon a helyen épült fel, ahol
Athéné és Poszeidón versengése zajlott a város
védnökségéért. Stílusát tekintve eltér a klasszikus
görög építészet formavilágától. A főépület egyes
celláinak, valamint egyes kiegészítő részeinek szintje
más és más. Az
Erekhtheion több részből áll. Központja
egy templom, amelyben az istennő fából faragott szobrát
őrizték. E központi épülethez mindkét oldalon egy-egy
oszlopcsarnok csatlakozik. Ezek közül a legismertebb a
déli csarnok, amelyet kariatidák díszítenek. A
kariatida olyan oszlop, mely egy ruhás nőalakot formál. Az itt
látható 6 alakból, csak öt eredeti, mert elölről a
másodikat Lord Elgin Londonba szállíttatta, és betonból
öntött másolata helyettesíti. A minden oldalán más és
más kiképzésű épület, a falain végigvonuló, azonos
stílusú, dúsan faragott domborművek teszik egységessé.
Ismerősöm szerint az Akropolisz egy egész napos
látnivaló. Én 2 óra után mégis úgy érzem, hogy ennyi
volt.
Ezért célba veszem a
Stoa Attalos múzeumot. Az egykoron
fedett sétány k.e. 159-138 között épült. A jelenlegi
épületet amerikai építészek rekonstruálták az 50-es
években. A múzeum az ókori Agora területén fekszik. A
kiállított tárgyak többnyire kapcsolódnak az athéni
demokráciához. A
gyűjtemény agyag, bronz, üveg tárgyakat
tartalmaz, valamint, szobrokat, érméket, de találunk itt
kerámiákat a bizánci, és a török időszakból is. Az
épület 115 méter hosszú, és 20 méter széles. Nekem a
legjobban az ókori Athén modellje tetszett, ami által
visszarepülhetünk több ezer évet és elképzelhetjük
milyen gyönyörű volt az akkori város.
Az
ablakon kinézve a lábunk előtt hever az
Agora, és szinte
már karnyújtásnyira van a Héphaiszteion. Az Agora romos
épületei nem ragadják meg a fantáziám, épp ezért csak
átgyalogolok rajta, hogy mihamarabb elérjek a
Héphaiszteion-hoz. A dombra felsétálva elém tárul ez a
dór stílusú templom. Melyet a perzsák által elpusztított
régi helyett, i. e. 450 körül, egy évtizeddel a
Parthenón előtt kezdtek építeni. Erre utal, hogy egy
része még abból a könnyebben faragható pároszi
márványból készült, amelyet a perzsa háborúk előtti
athéni építkezéseken használtak. A templom nagyságát az
alapanyag is tükrözi. Ilyen márványból készült a Milói
Vénusz, és napóleon szarkofágja is. Építését egy ideig,
a Parthenón építése miatt abbahagyták, csak i.e. 425
körül fejezték be. A talapzattól a párkányig kb. 10 m
magas, 32 m hosszú és 13,7 m széles. Fennmaradását annak
köszönheti, hogy keresztény templom lett, és hogy ezt
nem lőttek szét a velenceiek, mint a Perthenont.
Majd
újra keresztülvágok az Agorán, és egy hosszú sétát
teszek Athén szűk kis utcáin az Akropolisz mellett, hogy
a maradék két fontosabb látnivalót is megnézzem.
Elsőnek Hadrianus kapuját vettem szemügyre, mely Kr. u.
2. századból ered. Valószínűsíthető, hogy az Olümpiai
Zeusz Templom elkészülte miatt rendezett ünnepségre
épült a császár tiszteletére. A hagyomány szerint ott
épült, ahol Thészeusz városfalának határköve állt.
A
szomszédban láthatjuk az
Olümpiai Zeusz templomot,
illetve maradványát. A grandiózus épületet a Kr. e. 6.
században kezdték építeni, az athéni türannoszok,
Hippiasz és Hipparkhosz uralma idején, akik kora
leghatalmasabb templomának szánták, azonban az építkezés
befejezése egészen a Kr. u. II. századig váratott
magára, több mint 700 évvel azután, hogy elkezdték. A
római korban a templom arról volt híres, hogy ez
Görögország legnagyobb szentélye, amely az ókori világ
egyik legnagyobb kultusz szobrának adott otthont.
Dicsősége azonban rövid életűnek bizonyult, miután a III.
században a kelet-germán herulok kifosztották, s ezt
követően többet már nem is hozták helyre. Romhalmazzá
vált köveit, más építkezésekhez hordták szét.
Mára
mindössze tizenöt
oszlop maradt állva, melyek hirdetik
az egykori fényes, pazar templom dicsőségét, illetve a
tizenhatodik, mely elterülve fekszik a földön.
Természetesen Athénnak több látnivalója van, de most
ebbe a napba csak a legfontosabbak fértek bele.
A
fárasztó de csodás nap után újra igénybe veszem az
athéni tömegközlekedést, hogy mihamarabb a kempingben
pihenhessem ki a nap fáradalmait.
Elmegyek a tegnap felfedezett hamburgereshez enni,
veszek 2db 4€-s hamburgert. Ezt még ott megeszem, aztán
visszasétálok a kempingben, ahol tovább tervezem a
tegnap módosított tervem. Megnézem hol vannak kempingek,
és hogy kb mire számítsak az elkövetkezendő 3 napba.
Naplemente előtt főzök egy porkaját, és veszek a büfében
2 isteni Alfa sört, mely 2€ darabonként.
0km