Túráimon többször
előfordult velem, hogy odaadtam a fényképezőgépem egy idegen embernek,
azzal a céllal, hogy készítsen rólam fotót. A képek nagy része nem
igazán szokott sikerülni, és ez annak köszönhető, hogy az emberek nem
tudják a fényképezés apró trükkjeit. Ezt az oldalt annak szánom, hogy
ezeket bemutassam.
1. Kompozíció: a
kompozíció talán a legfontosabb a kép elkészítésénél. Ez azt jelenti,
hogy figyeljünk oda mi látható a képen. Szűrjük ki a nem odaillő
részeket, helyette a fontos motívumok kerüljenek a képre. Például fontos
rész a fényképezendő személy alakja és a háttér. Nem fontos a
talaj, de a túl nagy ég sem. Ha egy alakot fényképezünk egy épület
előtt, jobb ha eltávolodunk az illetőtől, és ha 90 °-kal elforgatjuk a
fényképezőgépet, több minden fog látszani a háttérben lévő épületből,
természetesen ha az inkább függőleges terjedelmű pl: templom. Ha
leguggolunk, akkor még többet tudunk mutatni a háttérből és az
illetőből is. Figyeljünk oda, hogy a horizont vízszintes legyen. A mai
gépeken be lehet kapcsolni egy hálót a kijelzőn, ahhoz igazíthatjuk a
horizontot.
Azért is a
kompozíció a legfontosabb az itt felsoroltak között, mert a mai gépek
bár egyre modernebbek, de még nem gondolat olvasóak, így ez nem
automatizált a gépeken, és egy darabig nem is lesz.
Ilyen egy rossz kompozíció.
2. Fókuszálás: A
fókusznál határozzuk meg mi lesz a képen éles. Ha egy embert
fényképezünk, akkor természetesen neki kell jól látszania. Vannak
arcfelismerő programok, amik egész jók, de mi van ha az adott
beállításnál nem tudjuk használni, vagy jelen esetben ez a funkció
elromlott a gépen (mint nálam). Illetve megfigyeltem olcsóbb gépeknél,
hogy a program maga dönti el, hogy mi legyen az éles, és nem feltétlenül
találja el, hogy mi mit szeretnénk annak látni. Ekkor jön a következő
(3.)trükk.
3. Elsütés: az
elsütésnek azt nevezzük, amikor a gép elkészíti a képet. Azt minden
ember tudja, hogy ehhez meg kell nyomni a gombot. Azt már kevesebben
tudják, hogy a gombnak két állása van. Az első pozícióban a
fényképezőgép fényt mér, ehhez beállítja a zársebességet, blende
nyílását, a fehéregyensúlyt, az ISO érzékenységet és a fókuszt. Ha
gombot tovább nyomjuk a gép elkészíti a fotót. Ha túl gyorsan kattintunk
akkor a gépnek nincs ideje mindent bemérni és
homályos
kép fog
készülni. Próbáljuk ki, hogy a kép
közepén lévő keresztet a fényképezendő személyre állítjuk, a gombot csak
az első állásig nyomjuk, majd elmozdítjuk a fényképezőgépet más
(távolabbi) tárgyra, úgy hogy a gombot közben nyomva tartjuk, és
ez után készítjük csak el a
képet. Az eredmény az, hogy a kívánt élesség
még mindig az illetőn van, és nem a háttér valamelyik
távoli pontján.
4. Nappal szembe:
ha nappal szembe fényképezünk mindig
használjunk vakut, természetesen
csak akkor, ha tárgy nincs túl messze. Azaz maximum 2 méter, zárt helyen
ez akár 4 méter is lehet. Soha nem felejtem el, amikor 1999-ben a
napfogyatkozást bámultuk, és a mellettem lévő férfi a következő kérdést
tette fel a párjának. "Kicsim, használjak vakut amikor a napfogyatkozást
fotózom?" A válaszom: NEM.
5. Helyes tartás: a
mai szuperbrutálnagy kijelzős gépeknél szeretjük a kijelzőt nézni. Ekkor
a karunk szinte teljesen nyújtva van, ezzel azt érjük el, hogy a gép
bemozdul, azaz homályos lesz a kép. Ha a kukkolót használjuk,
rákényszerülünk, hogy a kezünket behajlítsuk, és így stabilabban tartjuk
a gépet. Egy átlag ember két századmásodperc alatt már kellően
megmozdítja a kezét, így a kép homályos lehet. Kellő gyakorlással, és jó
testtartással ezt az időt akár egy másodperc fölé is növelhetjük.
Sikerült már sötét múzeumban teljesen éles és szép képet készítenem
állvány nélkül.
6. Záridő: ezen idő
alatt nyitja ki a gép a blendét, éri fény az érzékelőt, majd csukódik a
rekesz. Ez alatt készül el a kép. Sötétben kevesebb fény jut a gépbe,
ezért hosszabb záridőt használunk, vagy használ az automatika. Minél
rövidebb a záridő, annál élesebb lehet a kép, természetesen ha megfelelő
fénymennyiség érte az érzékelőt, mert ha nem, akkor sötét lesz a kép.
7. Blende nyílás: a
blende, vagy rekesz engedi be a fényt az érzékelőre. A blende állítja a
zársebességet (6.pont), de a blende mérete is állítható. Ha nagy akkor
több fény jut a gépbe, ha kicsi kevesebb. És ezzel több mindent
befolyásolhatunk. Egyrészt, ha több fényt engedünk be, kisebb
zársebesség elég. Viszont ha növeljük a blende nyílását, csökken a
mélység élesség, azaz a fókuszon kívül eső tárgyak életlenek lesznek.
Persze egy
művészi képnél
ez előny lehet.
Végszó: ha
felkeltettem az érdeklődést egy jó fénykép elkészítéséhez, akkor
javaslom, hogy vegyünk egy fotós könyvet, és olvassunk utána ezeknek a
dolgoknak, mert amit itt leírtam az csak gyorstalpaló.