Egy jó túraútvonal megtervezése több hónapot is
igénybe vehet. Hogy mi az ami ilyen sok idő? Hát sorolnám. A tervezést egy
valós útiterv kialakítása alapján próbálom bemutatni (az én szemszögömből).
1.: Döntsük el hova akarok menni, azaz melyik
országba. Legyen például Norvégia. Mivel Berlinig már bejártam a környéket,
odáig érdemes vonattal, kocsival, vagy busszal menni. Ezek megszervezése egy
másik lépés. Hazafelé, jobb ha teljesen másik utat választunk mert, így sokkal
érdekesebb, és többet látunk, jelen esetben most a Balti országok, és a végállomás
legyen Varsó.
Az
1. verzió
alapján a teljes táv 4100 km. Optimális esetben napi 100 km-t tudunk megtenni,
így több mint 41 nap a tekerés, és ehhez még hozzá kell adni az oda és a
visszaút idejét is. Ez már teljesen kimeríti az éves szabadságomat. Így a
kevésbé érdekes részeken vonatozni kell.
2.: Meghatározni, hogy mit akarunk megnézni, és
melyik részeket vonatozhatjuk át. Mindenkit más érdekel, engem leginkább a
várak, kastélyok, templomok, hajók érdekelnek, de érdemes megnézni az adott
ország világörökség részeként emlegetett tájakat épületeket is. A legegyszerűbb
ezeket egy könyvből, vagy az internetről kigyűjteni. Ha egy látnivaló túl nagy
kerülővel érhető el, akkor azt vagy vonattal érdemes megközelíteni, vagy fájó
szívvel kivenni a látnivalók közül.
Az összegyűjtésnek egyszerű módja, hogy a
G.maps-ben bekapcsoljuk a képek funkciót, a téma résznél beírjuk amit
látni
szeretnénk
(pl: vár, kastély...) érdemes ezeket angolul, illetve az adott ország
nyelvén is beírni. És így megnézhetjük hol vannak azok a dolgok amikért érdemes
tekerni. Ezzel a módszerrel sokkal több látnivalót gyűjthetünk össze, mint egy
turistakönyvvel. Időközben ez az oldal megváltozott, sajnos rossz irányba,
de vissza lehet állítani a régi verziót, ahol ez a funkció jobban működik.
Időközben már vissza sem lehet állítani, így a G.maps egy nagy rakás f*s!!! Ezek
után ha meg akarjuk nézni mit akarunk megnézni elég sokat kell olvasni, esetleg
ajánlanám ezt az oldalt:
http://en.wikigogo.org/en/157887/
Használata elég logikus, és könnyű
Így kialakul egy
2. verzió,
amely nagymértékben eltérhet az eredeti verziótól. Ekkor már muszáj kijelölnünk
azokat a részeket amiket vonattal érdemes megtenni, hisz a megtett út Berlintől
Varsóig így már 6000km.
3.: Meghatározni a vonatos részeket, illetve
megnézni hol vannak a vasútállomások.
Magyarországnál sokkal nagyobb országokban
előfordul, hogy nincs mindenütt vasúthálózat, ez jelen esetben Norvégiára nagyon
is igaz. A vonat indulásokat a helyi vasúttársaságok oldalán tervezzük meg, de
ne lepődjünk meg ha nem járunk nagy sikerrel. A leghajtépősebb oldal a francia (SNCF)vagy
a török (TCDD),
és a legjobb a német (DB). Bár 2016-ban ezen is változtattak, és ez is elég
bugyuta lett. Kérdem. Ami jó miért kell elb*szni??Érdemes még megnézni a komptársaságok és a helyi felvonók
oldalait is. Így lassan kialakul a végleges térképünk.
3.verzió
4.: A túra felosztását nagyban befolyásolja az erőlétünk, az időjárás (leginkább
a szél) és a domborzati viszonyok. Egy kisebb dombra lehet hogy mindenki
könnyedén felteker, de egy nehéz megrakott biciklivel, egy 10%-nál meredekebb
szakaszon, bizony rendesen belassulunk. Természetesen a leejtőn gyorsan
haladunk, de rossz minőségű úton, nem tudunk annyit nyerni, mint amennyit
vesztettünk felfelé.
Én a hegyek meredekségét a G.Earth-szel nézem
meg, beírom a kiindulási pontot, és a végpontot, majd lekérdezem a
Domborzati viszonyt.
Így már tudom a max meredekséget, azt is hogy az milyen hosszú szakasz. Ez a
website sajnos útvonal tervezés terén elég bugyuta, de a testvére a G.maps
meglehetősen profi. Én ott szoktam az adott útszakaszt megterveztetni, és
lementem kml formátumba, amit a G.Earth is kezel, így már a pontos útvonal
meredekségét kapjuk meg. Ez a mondat 2014 októberéig működött is, de köszönet a
Google szuperintelligens fejlesztőinek, a kml formátumba való kimentés megszűnt,
így kész gyötrelem a domborzati viszonyok meghatározása. Mivel a Earth útvonal
tervezője bugyuta, ezért a napi szakaszokat feldarabolom, és azon kérdezem le a
domborzati információkat. A hegyi szakaszoknál a térképre felírom 5-10
kilométerenként a tengerszint feletti magasságot, így a túrán (hetekkel később
is) tudom mi vár rám aznap.
Ha túl nagy a meredekség a program szerint, előfordulhat, hogy ott alagút van,
vagy egyéb hiba, ne ijedjünk meg 40%-os emelkedő sehol nincs.
5.: Minden túrám után amikor visszagondoltam
melyek voltak a szebb napok, szinte mindegyiknél tudtam aznap hol alszok. Ha az
ember kint bolyong a nagyvilágban, és este 8-kor még nem tudja hol alszik, akkor
az rányomja a bélyegét arra a napra. Ezért fontos, minél több kempinget, vagy
más szálláshelyet begyűjteni és azokat rárakni a
térképünkre
kis piros pöttyökkel. 2016-ban a balkánra készülök, a migráns válság
kellős közepén, így a napi szakaszokat nagyban befolyásolja az éjszakai
szállások holléte. A következő pontot kijelölöm 100km-re (hisz nekem ez a napi
normám), és ott keresek kempinget. 99%-ban ott biztos nem szokott lenni, így a
napi távok eléggé szórnak. megesett már a 165km egy nap pont azért, mert nem
volt sehol kemping. Az nagyon fontos, hogy a napi szakaszok megtervezésénél
figyelembe kell venni, hogy a navigációs rendszerek optimalizálják az utat, de a
valóság az, hogy néha eltévedünk, vagy több dolgot nézünk meg mint amit
terveztünk. Így a navigációs rendszerek adatát megszorzom a bűvös 1,1-es
szorzóval ez jól közelíti a valóságot. Nagyon jó példa, hogy 2015-ben eltekertem
Bled környékéről Trieszt környékére, úgy hogy közben érintettem Ljubljanát. A
tervező szerint ez 150 km. A valóságban pedig 165 km-t tekertem.
6.: Mint már írtam az időjárás, azon belül is a
szélirány, nagyban befolyásolja a túránkat. Ha megnézzük az elmúlt évek uralkodó
szélirányát akkor eldönthetjük milyen irányba szeretnénk haladni.
Fontos még megnézni milyen csapadékos a környék,
és akkor tartalék napot berakni, mert esőben bizony nem olyan kellemes tekerni,
és akkor a napi száz elég gyötrelmes.
7.: Ha városnézős napot tartunk, érdemes bejelölni
a térképen mi hol van, az abc betűivel megjelölöm a látnivalókat, és a
térkép szélén
vagy hátulján kiírom
a nevét, de érdemes oda írni egy rövid leírást is, mert 2-3 hét biciklizés után
az ember nem emlékszik szinte semmire. A túrán viszek magammal egy laptopot,
erre számtalan térképet tudok feltölteni, és nem csak térképet, de különböző
útikalauzt is.
8.: Ez a pont már nem a térképtervezésről szól. Érdemes még megnézni az adott ország fizetőeszközét, kell-e útlevél és hogy
elfogadják-e az Európai Biztosítási kártyát, kigyűjteni az adott ország
ünnepnapjait, és egy kis nyelvi felkészülés sem árt, mert az angol nem mindenütt
ismert.