Minden sportban ahol nagysebességgel mozog az ember mindig először a megállást kell elsajátítani. Ez a biciklizésnél elég egyszerű, csak meghúzzuk a fékkart, vagy karokat. A KRESZ szabálya szerint két külön működő féknek kell lenni a kerékpáron. Ebből kifolyólag a fixi bicikli elméletileg nem közlekedhetne az utakon.

A fékek több csoportja létezik manapság. Nagymamánk tanyabájkján volt a jó öreg bőrpofás fék. Azóta kicsit változott a világ.

Az első képen egy Canti fékrendszer látható. A csilli-villi külső ne tévesszen meg senkit. A mechanikai erőrendszerének köszönhetően ez egy rakás f*s.

A másik két féktípus a V-fék illetve a tárcsafék. Én a V-fék mellett tettem le a voksom. Több oka is van. A legmérvadóbb az ára volt, mivel egy jó tárcsafék 60 ezer forintnál kezdődik, egy jó V-fék, meg 5-6 ezernél.

A szerelésükben is nagy különbség van, még a V-fékhez egy 5-ös imbusz elég, addig a tárcsafékhez speciális szerszámok kellenek. A tárcsa kialakítása miatt sérülékenyebb, és egy esetleges deformáció a fék helytelen működését okozza.

Természetesen azért van előnye is, pl: nagyobb hőterhelést visel el, esőben kevésbé romlik a fékhatás és nem kopik a felni. DE!!!

A legutolsó képen látható egy olyan fékpofa amelyeket V-féknél alkalmazhatjuk. Ezek víz és sár leválasztó résszel vannak ellátva, és a hőterhelést is jól bírják. Áruk nem sokkal több, mint a hagyományos pofáké.

Van még egy (kizáró) ok, amiért a V-féket választottam. Az első csomagtól nem fér el a tárcsafék féknyerge.

 

Ha bővebben akar olvasni a fékek kíméletes használatáról, olvassa el a Hegyről való száguldozás cikkemet.

 

Végszóként csak annyit mondanék, hogy jöttem már le hegyről közel 1800 métert süllyedve, és semmi probléma nem volt a fékjeimmel.

 

Canti fék                                         V-fék

Tárcsa fék

hagyományos fékpofa                               speciális vízleválasztó fékpofa