Az első, és a hátsó kerék is három fő részből áll.
Felni: A képen egy duplafaló alumínium felni
látható. Ez már kellően erős, hogy biztonságosan el
merjünk indulni. Sokkal merevebb, mint a szimplafalú
rokona, és fele olyan súlyú, mint az acélból
készült. Aki olvasta a vázról írt
linket, az
megkérdezheti, hogy ott miért az acélt javaslom.
Egyszerű szilárdságtan és kinematika, de ebbe ne
menjünk bele. Egyszerűbb magyarázat: az alumínium jobb tapadást
biztosít a fékpofáknak. Hogy miért nem tárcsafék?
Ezt a következő
linken tárgyalom. Egyre figyeljünk oda, ha nem
tárcsaféket használunk, hogy a fékpofák koptatják a
felnit. A képen kivehető egy vékony bemarás a fékező
felületen, ez az úgynevezett marker. Ha ezt nem
látjuk, akkor vagy nem is volt, vagy elkopott a
kerekünk, amit cserével lehet orvosolni.
Küllők: A küllős kerekek nagy találmánya, hogy az
abroncsnak egy előfeszítést adnak a küllők, és a
régi fakerekekkel ellentétben, itt nem az alsó
küllők veszik fel a terhelést, hanem a fentiek.
Minél több van egy kerékben annál merevebb
szerkezetet képeznek. Nekem 36 db van egy keréken,
ez kellően masszív. 2014-ben egy világkerülő
biciklissel beszélgettem, ő meglátta a kerekem, és
majdnem leborult elé. Azt hajtogatta: "nekem is
ilyen kellett volna". Érdemes, vastagabb küllőket
választani. Az új küllőknél előfordul, hogy nyúlnak,
ezért azokat (szakszervizben) állítassuk be.
Agy: Ez a kerék azon pontja, amelyik nem csak a nagy
erőnek van kitéve, de a csapágyakon elég intenzív
koptató igénybevétel lép fel. A márkás agyak közül
se a legolcsóbbat válasszuk. Mindig nézessük meg
szakszervizzel az állapotát túra előtt.
Egy kellően jó kerék 12-14 ezer forinttól kezdődik
(2012-es ár).
Egy jól összeszerelt kereket ha megpörgetünk, akkor
annak nem szabad ütnie, és csendesen kell futnia.
20-25 km/h-nál még nem érezzük a különbséget, de egy
hegyi menetnél (60 km/h felett) bizony már érezhető.
Az eddigi túráimon, már szálltam bele 40 km/h felett
kátyúba. "Ugrattam" le 30 cm-es padkáról, teljesen
megrakott biciklivel. És állt már rá kocsi a
kerekemre, de egyszer sem lett baja. Egy keréknek
ilyen extrém terhelésnél is működnie kell.
A hátsó kerék továbbá tartalmazza a lánckereket,
amit ezen a
linken tárgyalok.
A kerék minden alkatrészére igaz, hogy nagynyomású
mosóval ne tisztítsuk, mert egyrészt a víz bekerül a
zárt rendszerbe, és ott rozsdásodást okoz, továbbá
kimoshatja a zsírt, amely a kenést biztosítja.