Az első, és a hátsó kerék is három fő részből áll.

 

Felni: A képen egy duplafaló alumínium felni látható. Ez már kellően erős, hogy biztonságosan el merjünk indulni. Sokkal merevebb, mint a szimplafalú rokona, és fele olyan súlyú, mint az acélból készült. Aki olvasta a vázról írt linket, az megkérdezheti, hogy ott miért az acélt javaslom. Egyszerű szilárdságtan és kinematika, de ebbe ne menjünk bele. Egyszerűbb magyarázat: az alumínium jobb tapadást biztosít a fékpofáknak. Hogy miért nem tárcsafék? Ezt a következő linken tárgyalom. Egyre figyeljünk oda, ha nem tárcsaféket használunk, hogy a fékpofák koptatják a felnit. A képen kivehető egy vékony bemarás a fékező felületen, ez az úgynevezett marker. Ha ezt nem látjuk, akkor vagy nem is volt, vagy elkopott a kerekünk, amit cserével lehet orvosolni.

 

Küllők: A küllős kerekek nagy találmánya, hogy az abroncsnak egy előfeszítést adnak a küllők, és a régi fakerekekkel ellentétben, itt nem az alsó küllők veszik fel a terhelést, hanem a fentiek. Minél több van egy kerékben annál merevebb szerkezetet képeznek. Nekem 36 db van egy keréken, ez kellően masszív. 2014-ben egy világkerülő biciklissel beszélgettem, ő meglátta a kerekem, és majdnem leborult elé. Azt hajtogatta: "nekem is ilyen kellett volna". Érdemes, vastagabb küllőket választani. Az új küllőknél előfordul, hogy nyúlnak, ezért azokat (szakszervizben) állítassuk be.

 

Agy: Ez a kerék azon pontja, amelyik nem csak a nagy erőnek van kitéve, de a csapágyakon elég intenzív koptató igénybevétel lép fel. A márkás agyak közül se a legolcsóbbat válasszuk. Mindig nézessük meg szakszervizzel az állapotát túra előtt. 

 

Egy kellően jó kerék 12-14 ezer forinttól kezdődik (2012-es ár).

Egy jól összeszerelt kereket ha megpörgetünk, akkor annak nem szabad ütnie, és csendesen kell futnia. 20-25 km/h-nál még nem érezzük a különbséget, de egy hegyi menetnél (60 km/h felett) bizony már érezhető.

Az eddigi túráimon, már szálltam bele 40 km/h felett kátyúba. "Ugrattam" le 30 cm-es padkáról, teljesen megrakott biciklivel. És állt már rá kocsi a kerekemre, de egyszer sem lett baja. Egy keréknek ilyen extrém terhelésnél is működnie kell.

 

A hátsó kerék továbbá tartalmazza a lánckereket, amit ezen a linken tárgyalok.

 

A kerék minden alkatrészére igaz, hogy nagynyomású mosóval ne tisztítsuk, mert egyrészt a víz bekerül a zárt rendszerbe, és ott rozsdásodást okoz, továbbá kimoshatja a zsírt, amely a kenést biztosítja.